Yin Yoga – de 5 grote voordelen!

Yin Yoga is hot! Het is één van de meest gegeven yoga-vormen die binnen yogastudio’s wordt gegeven en dat snap ik helemaal. Een paar jaar geleden ben ik begonnen met yin yoga en ik werd er zó blij van. Ontspannen. Vredig. Rustig. Liefdevoller. Ja, en dat door iedere week op mijn matje te verschijnen en me overgeven aan de houdingen. Wow, ik was verkocht. Daarna is het snel gegaan: ik heb een yin yoga opleiding gevolgd en geef nu Yin Yoga lessen binnen mijn eigen praktijk. Zó fijn om andere mensen Yin Yoga te mogen laten ervaren.

Ons dagelijkse leven is vaak zo druk en stressvol dat we vaak vergeten dat we ook nog een lijf hebben. En contact voelen met je lijf, de verbinding hiermee voelen, is nu precies wat we nodig hebben om in balans te zijn. Vooral voor mensen met burn-out en andere stress gerelateerde klachten is dit dé yogavorm om weer in contact te komen met je lichaam.

Waarom is Yin Yoga nou zo goed voor je?

1. Je mag gewoon zijn

Bij Yin Yoga mag je rustig in de houding (‘asana’) vallen. Door niets te doen, gebeurt er van alles. Dit door je gewoon aan de houding over te geven. De zwaartekracht en jouw ademhaling doen haar werk en je mag gewoon zijn. Hoe simpel en fijn is dat? Daardoor ontstaat er ruimte; letterlijk en figuurlijk.

2. Soepel bindweefsel

Yin Yoga richt zich op het creëren van ruimte in je bindweefsel en je gewrichten. Door een houding lang aan te houden (ongeveer 3 tot 5 min. maar mag zeker langer) voel je de energie weer stromen. Je bindweefsel speelt een grote rol bij hoe lekker je je in vel zit (ook weer letterlijk en figuurlijk).

3. Je chi (levensenergie) stroomt weer

De meridianen (energiebanen) worden bij alle yin-houdingen gestimuleerd. Dit door middel van de stretch of druk die je voelt tijdens de houding. De chi stroomt dan weer en deze voel je vaak je hele lijf doorstromen als je uit een houding komt. Een goede doorstroming van Chi is volgens de Traditionele Chinese Geneeskunde de basis van een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid.

4. Loslaten van spierspanning

Je laat de spierspanning in je lichaam los. Door onze drukke levensstijl is ontspanning soms lastig te vinden. Door middel van Yin Yoga, kun je de ontspanning bij verschillende delen van je lichaam toepassen.

5. Yin Yoga helpt tegen stress en burn-out

Deze yogavorm kan je helpen om klachten tijdens hevige stressperiodes of een burn-out, je klachten te verminderen. De focus op de ademhaling en de gewaarwordingen in jouw lichaam maken dat er op een rustige manier ruimte wordt gegeven aan lichaam en de geest.

Wat Yin Yoga voor mij zo bijzonder maakt, is dat je van alles in jezelf ervaart tijdens jouw eigen innerlijke reis op de mat. Zo kunnen er ineens bepaalde patronen of gevoelens in jouw dagelijkse leven inzichtelijk worden. Deze mag je vervolgens weer meenemen naar je dagelijkse leven. Je mag voelen, ervaren en vooral ZIJN!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *